کد خبر: 21379
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶

شعار سال : محمدرضا رسولی ، با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید به رسانه‌ها روی خوش نشان دهد،‌ اظهار کرد: آقای روحانی حداقل در این شرایط باید یک نشست خبری و مطبوعاتی برگزار کند و در این نشست از خدمات و دستاوردهایی که دولتش به ارمغان آورده دفاع کند، اما اگر بر عدم برگزاری یک نشست

رؤسای جمهور سابق بیش از روحانی با مردم سخن می‌گفتند/ دلیلی برای قهر با رسانه‌ها وجود ندارد

شعار سال : محمدرضا رسولی ، با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید به رسانه‌ها روی خوش نشان دهد،‌ اظهار کرد: آقای روحانی حداقل در این شرایط باید یک نشست خبری و مطبوعاتی برگزار کند و در این نشست از خدمات و دستاوردهایی که دولتش به ارمغان آورده دفاع کند، اما اگر بر عدم برگزاری یک نشست خبری آن هم پس از ۱۸ ماه اصرار بورزد، قطعاً‌ برخی ابهامات گریبان دولت را خواهد گرفت.

**هر کلام رئیس‌جمهور تأثیرگذارتر از هزاران کلام سخنگوی دولت است:

وی با اشاره به اینکه صرف داشتن سخنگو نمی‌تواند به معنای عدم پاسخگویی رئیس‌جمهور و عدم نیاز به گفتگوی او با مردم و رسانه‌ها تلقی شود، یادآور شد: هر کلام رئیس‌جمهور به مراتب تأثیرگذارتر از هزاران کلام سخنگوی دولت است و می‌تواند ایجاد آرامش کند و یا عکس آن اتفاق بیفتد.

عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ضمن بیان این مطلب که شاید دولت دلایلی برای گفتگو نکردن با رسانه‌های داخلی دارد، افزود: اما اگر این تأخیر در برگزاری یک نشست رسانه‌ای و گفتگوی مستقیم رئیس‌جمهور با مردم ادامه پیدا کند، به‌طور قطع به ابهامات و شایعات در جامعه دامن زده خواهد شد؛ زیرا وقتی عرضه خبر صحیح کاهش می‌یابد، تفسیرهای گوناگون به وجود می‌آید و به تبع آن رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت مجبور به تکذیب آن خواهند شد.

**سؤالات بی‌پاسخ بسیاری وجود دارد که باید پاسخ داده شود:

این کارشناس مسائل رسانه با تأکید بر این مطلب که رئیس‌جمهور بیش از این نباید در پاسخگویی و گفتگو با رسانه‌ها تعلل کند، گفت: سؤالات بسیاری وجود دارد که بی‌پاسخ مانده‌اند و فقط شخص آقای رئیس‌جمهور است که توانایی پاسخگویی به تک‌تک این سؤالات را دارد.

حدود ۴۰۰ نفر در ساختار و تشکیلات رسانه‌ای دولت مشغول هستند، اما متأسفانه نسبت به تعداد این میزان نیرو،‌ خروجی اطلاعات و اخبار بسیار کم است.

رسولی با اشاره به اینکه اگر دولتمردان با مردم سخن نگویند نارضایتی افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: رویه دولت آقای روحانی بسیار متفاوت‌تر از رئیس دولت اصلاحات و دولت احمدی‌نژاد است و این دو رئیس‌جمهور پیشین، بیش از آقای روحانی با مردم گفتگو می‌کردند و این موضوعاقناع مردمی را به دنبال داشت.

وی ضمن بیان این مطلب که اگر رسانه‌ها از سوی مسئولان اقناع شوند، قطعاً مردم هم اقناع خواهند شد، تأکید کرد: عدم اقناع‌سازی رسانه‌ها، سردرگمی رسانه‌ای را در پی دارد و این مسئله به سردرگمی اجتماعی منجر می‌شود.

استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با بیان آماری از تشکیلات رسانه‌ای دولت گفت: فکر کنم حدود ۴۰۰ نفر در ساختار و تشکیلات رسانه‌ای دولت مشغول هستند، اما متأسفانه نسبت به تعداد این میزان نیرو،‌ خروجی اطلاعات و اخبار بسیار کم است؛ یعنی این سازوکار درون دولت به درستی کار نمی‌کند و نارضایتی‌ها را افزایش داده است.

رسولی به این مطلب اشاره کرد که شاید رئیس‌جمهور از اینکه رسانه‌ها از دولتش تعریف و تمجید نمی‌کنند، ناراحت است، اما نباید آقای روحانی از انتقاد رسانه‌ها آزرده شود؛ زیرا یکی از وظایف و کارویژه‌های رسانه‌ها؛ نقد قدرت است و رسانه باید بتواند قدرت را مورد نقد قرار دهد تا جامعه به سمت جلو پیش برود و با بُن‌بست مواجه نشود.

رسانه‌ فرصتی برای ارتباط با توده‌هاست و دولت باید از این فرصت به خوبی استفاده کند، البته نحوه بهره‌برداری از رسانه به نگاه دولت باز می‌گردد.

وی در همین رابطه بیان کرد: شاید برخی از رسانه‌های داخلی تندروی می‌کنند،‌ اما این دلیلی بر این نیست که با همه رسانه‌ها به یک شکل برخورد شود و یا حتی دلیلی بر قهر رئیس‌جمهور با رسانه‌ها محسوب نمی‌شود.

کارشناس مسائل رسانه با بیان این مطلب که دولت در تحقق شعارهایش با توجه به تحریم‌ها خیلی موفق ظاهر نشده است، افزود: شاید رئیس‌جمهور به دنبال فرصت مناسبی برای گفتگوست، اما معلوم نیست که این فرصت چه زمانی فراهم خواهد شد.

رسولی به نگاه غلط دولت در تعامل با رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: اینکه دولت فکر کند، رسانه‌ها در تقابل با او هستند، باور اشتباهی است؛ زیرا رسانه‌ فرصتی برای ارتباط با توده‌هاست و دولت باید از این فرصت به خوبی استفاده کند، البته نحوه بهره‌برداری از رسانه به نگاه دولت باز می‌گردد؛ یعنی می‌تواند درست استفاده کند یا اشتباه.

وی با اشاره به اینکه در خلأ ارتباط صحیح و مؤثر میان دولت با رسانه‌ها امکان موج‌سواری و میدان‌داری رسانه‌های معاند وجود دارد، عنوان کرد: فقدان ارتباط میان دولت و رسانه‌های داخلی و عدم تعامل مناسب میان این دو به گسترش نارضایتی منجر می‌شود و در این شرایط رسانه‌های معاند ورود پیدا می‌کنند و بر روی نارضایتی‌ها موج‌سواری خواهند کرد.

صداوسیما به خاطر عملکرد ضعیفش، دو دستی مخاطبان را تقدیم رسانه‌‎های بیگانه کرده، اما مخاطبان ما سیال هستند و با کار کارشناسی و حساب‌شده می‌توان آنها را دوباره جذب کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز یادآور شد: وقتی فضای بی‌خبری و عدم پاسخ به شایعات تشدید شود، باید انتظار دامن زدن به شایعات از سوی رسانه‌های بیگانه را داشته باشیم و از آنجا که توده‌ها به دنبال اقناع و پاسخ می‌گردند و منتظر برقراری ارتباط با دولت و مسئولان هستند، طبیعی است که رسانه‌های معاند، افکار توده‌ها را به دست می‌گیرند و آن‌طور که دوست دارند آن را هدایت کنند.

**صداوسیما دودستی مخاطبان را تقدیم رسانه‌های خارجی کرد:

رسولی ضمن انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: متأسفانه صداوسیما به خاطر عملکرد ضعیفش، دو دستی مخاطبان را تقدیم رسانه‌‎های بیگانه کرده است و در حوزه خبر هم این مسئله به وضوح دیده می‌شود و اگر فکری برای آن اندیشیده نشود،‌ اوضاع بدتر هم خواهد شد.

این کارشناس مسائل رسانه خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم که مخاطبان ما سیال هستند؛ یعنی با کمی کار کارشناسی و حساب‌شده در حوزه رسانه می‌توان مخاطبان را دوباره جذب کرد.

وی در پایان با بیان پیشنهادی گفت: رئیس‌جمهور ضمن اینکه خود را باید مکلف به پاسخگویی و گفتگو با رسانه‌ها بداند، ضروری است مسئولان را هم وادار به پاسخگویی کند و اینکه رسانه‌ها را فرصت بدانند، فرصتی که می‌تواند مانع وقوع بسیاری از مشکلات بعدی باشند.

 آخرین نشست خبری رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه در۱۷ بهمن ۹۶ برگزار شده است و در حدود ۱۸ ماه است که رئیس‌جمهور به‌صورت گفتگویی با مردم صحبت نکرده است.

شعارسال ،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار9 مرداد 98،کدخبر:407907 ،www.ana.ir

منبع: شعار سال

نام:
ایمیل:

* نظر:
* کد امنیتی:

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
آخرین اخبار
نظرات و گلایه ها
نکته ها و گاف ها