شعار سال : نمایشگاه بین المللی الکترونیک کامپیوتر و تجارت الکترونیکی که با نام «الکامپ» شناخته میشود از آن جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که در میان نمایشگاههای بزرگ خاورمیانه و آفریقا از نظر مساحت قرار دارد و حتی گفته میشود که این نمایشگاه یکی از ۵ نمایشگاه زیبای دنیا محسوب میشود.امسال نیز دوره
۸ هزار متر فضای فیزیکی استارت آپی در الکامپ امسال
اثنی عشری با اشاره به اینکه ۲۵ درصد فضای الکامپ امسال (حدود ۸ هزار متر) به استارتآپها اختصاص یافت و بیش از ۶۵ درصد فضای نمایشگاه به کسب و کارهای مختلف در این حوزه اختصاص داده شد، تاکید کرد: البته نباید الکامپ را مختص استارتآپها بدانیم، عدهای این برداشت را میکنند که الکامپ مخصوص استارت آپ ها است. اما باید بدانیم که الکامپ نمایشگاه کل زیست بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است.
وی با استقبال از ادغام این نمایشگاه با نمایشگاههای مشابه مانند اینوتکس و تله کام گفت: با توجه به گسترش فناوریهایی مانند اطلاعات، بیو و نانو و ایجاد فصل مشترک میان این تکنولوژیها، وجوه مشترکی نیز میان ۳ نمایشگاه الکامپ، تله کام و اینوتکس ایجاد میشود و از این لحاظ، ما محدودیتی برای موافقت با ادغام این ۳ نمایشگاه نداریم.
چند محصول استارت آپی
در راستای محورهای تعریف شده برای الکامپ امسال، کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات و محصولات جدید سخت افزاری و نرم افزاری خود را عرضه کردند که در این میان، علاوه بر خدماتی نظیر طراحی و توسعه اپلیکیشن، طراحی وب سایت و پلتفرمهای کسب و کار، اپلیکیشنهای خدمات محور در کنار اپلیکیشنهای ارز دیجیتال مورد توجه بیشتری از سوی بازدیدکنندگان قرار گرفت.
این نرم افزارهای کاربردی به ارائه خدماتی مانند سفارش آنلاین غذا، بلیط، خدمات تعمیرات و حمل و نقل میپردازند. در کنار این اپلیکیشنها، نرم افزارهایی در حوزه هوش مصنوعی، بلاکچین و فین تک مورد توجه کاربران بود.
احراز هویت بر بستر بلاک چین
یکی از اپلیکیشنهایی که در این نمایشگاه رونمایی شد به احراز هویت بر بستر بلاک چین مربوط میشد. این اپلیکیشن بومی، احراز هویت کاربران حقیقی را در بستر بلاک چین ممکن کرده و برای اشتراک گذاری اطلاعات بین مراکز پولی و مالی استفاده میشود.
اپلیکیشن دیگری مربوط به سرویس احراز هویت دیجیتال بود که با الگوریتم احراز هویت از طریق تشخیص چهره از کلاهبرداری و جعل جلوگیری میکند. در این روش امنیتی با استفاده از الگوریتمهای پیچیده فرق بین زنده بودن کاربر را با عکس پرینت شده دو بعدی و یا سه بعدی تشخیص میدهد.
بی نیازی از گوگل
یک استارتآپ نیز مدعی شد که با اپلیکیشنی که طراحی کرده کاربران را از گوگل بینیاز میکند. به این معنی که نتیجه دلخواه هر جستجویی از خرید بلیط هواپیما گرفته تا رزرو هتل و رزرو تورهای گردشگری از طریق این اپلیکیشن ممکن است.
یک استارتآپ دیگر سامانه ایجاد کسب و کار اینترنتی و تسهیل اصناف و فروشگاهها جهت ورود به بازار اینترنتی و تسهیل در انتخاب و خرید کالا و دریافت خدمات برای عموم مردم را رونمایی کرد. این سامانه این امکان را فراهم میکرد که کلیه فروشگاهها و اصناف به صورت رایگان صاحب پنل و اپلیکیشن اینترنتی شوند و عموم مردم نیز کلیه فروشگاهها و مراکز خدماتی سراسر کشور را بر اساس موقعیت فعلی و انتخابی شأن مشاهده کنند و قابلیت تماس، دسترسی از طریق مسیر یاب ها، بازدید از کالاهای فروشگاهها و امکان خرید کالاها و یا دریافت خدمات به صورت مجازی را از سامانههای عضو سامانه داشته باشند.
تولید محتوا برای کودکان
علاوه بر این حضور پررنگ استارتآپ های حوزه کودک و نقش محتوا در کسب و کارهای الکترونیک حوزه کودک از دیگر ویژگیهای امسال در نمایشگاه الکامپ بود. در کنار آن نیز حضور استارتآپهای حوزه حمل و نقل، نقشههای بومی و مسیریابها برای اولین بار در این نمایشگاه قابل توجه بود.
برای مثال یک استارتآپ حوزه هوش مصنوعی، رباتی برای اطلاع رسانی و راهنمایی بازدیدکنندگان از وضعیت نمایشگاه و سالنها طراحی کرد.
یکی دیگر از نقاط قوت این نمایشگاه، حضور چندین شتابدهنده و شرکت سرمایه گذاری استارتآپی در سالن کسب و کارهای نوپا بود.
امیررضا فهیمی مسئول یکی از غرفههای استارتاپی که اقدام به عرضه پلتفرم خانه هوشمند کرده بود در این باره به خبرنگار مهر، گفت: حضور شرکتهای شتابدهنده و سرمایه گذاری در کنار استارتآپها نقطه قوتی محسوب میشود و کسب و کارهای نوپا را امیدوار به آینده میکند.
تجهیزات یک خانه هوشمند
وی با اشاره به استقبال کاربران عمومی از نمایشگاه امسال، در مورد تجهیزات خانه هوشمند طراحی شده توسط این استارتآپ گفت: این محصول از دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل میشود که در بخش نرم افزاری آن اپلیکیشنی در دو نسخه اندروید و IOS طراحی شده و در بخش سخت افزاری تجهیزاتی مانند سنسور در و پنجره، آژیر، ترموستات، پریز، دوربین هوشمند و سنسور حرکتی با اتصال به پنل مرکزی از طریق وای فای، برای شما یک خانه هوشمند ارائه میکنند.
حمید قیصری مدیرفروش یک استارتاپ اپلیکیشن ساز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این نمایشگاه میتواند به معرفی و دیده شدن شرکتهای نوپا کمک کند، افزود: برآورد ما این است که امسال نسبت به سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان حدود ۶۰ درصد افزایش یافت.
وی در مورد اپلیکیشنی که در این نمایشگاه عرضه کرد نیز گفت: این محصول در دو نوع اپلیکیشن فروشگاهی و غیر فروشگاهی عرضه شده است که امکان ساخت اپلیکیشن حرفهای را بدون نیاز به داشتن دانش فنی و کدنویسی برای کاربر فراهم میکند.
استارت آپ اولیهای فضایی
برای نخستین بار در نمایشگاه الکامپ امسال، استارتآپهای فضایی و کسب و کارهای فضاپایه با حمایت سازمان فضایی ایران حضور داشتند و چند محصول رونمایی کردند که شامل سامانه پایش پدیدههای زیست محیطی، سامانه پایش دادههای هواشناسی و سامانه ارائه آخرین اطلاعات هواشناسی به منجمان میشود.
سامانه مانیتورینگ پدیدههای زیست محیطی با عنوان «سهم» (سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهوارهای) با دریافت تصاویر ماهوارهای و اعمال شاخصها و الگوریتمهای سنجش از دور،پدیدههای محیطی و غیرمحیطی را آشکارسازی کرده و آنها را مورد پایش قرار میدهد.
سامانه پایش دادههای هواشناسی نیز به دستگاهها کمک میکند تا از اطلاعات مربوط به هواشناسی آگاه شوند. این سامانه به کمک کشاورزان، صیادان و توریسم میآید و میتواند دادههای هواشناسی را بر مبنای اطلاعات ماهوارهای محلی سازی کند.
پنل ارائه آخرین اطلاعات هواشناسی به منجمان نیز سرویسهای تخصصی از منطقه خاص را به منجمان ارائه میدهد تا از آخرین وضعیت هواشناسی در آن منطقه بر مبنای دادههای ماهوارهای اطلاع یابند.
مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نخستین حضور استارتآپهای این بخش گفت: یکی از مهمترین دغدغههای ما استفاده از ظرفیت فناوری فضایی برای توسعه خدمات و رونق کسب و کار و رونق اقتصادی در کشور است. براین اساس ما دادههای فضایی را به صورت رایگان در اختیار جوانان خلاق قرار میدهیم تا از طریق این اطلاعات، استارتآپها، خدمات ارائه کنند.
وی گفت: ما زیرساختها را آماده کرده ایم که با همکاری بخش خصوصی و دانشگاهها، بتوانیم به افراد خلاق و کارآفرین برای توسعه شرکتهای استارتآپی کمک کنیم.
حضور خارجیهای نقطه عطف نمایشگاه امسال
تلاش دولت برای همکاری در برپایی نمایشگاه الکامپ امسال به ایجاد سالن دولت الکترونیک، دعوت از مهمانان و هیئتهای خارجی برای بازدید از نمایشگاه (پس از همایش ایران هوشمند) و نیز حضور اعضای کابینه معطوف شد. به نحوی که برای نخستین بار بیش از ۶ وزیر و ۳ معاون رئیس جمهور، مسئول دفتر رئیس جمهور و بسیاری از دولتمردان از الکامپ امسال بازدید کردند. در این میان حضور وزرای ارتباطات کشورهای روسیه، آذربایجان و ترکیه و هیئتهای مختلف از کشورهای چین، آذربایجان، عراق، ارمنستان، روسیه، ترکیه، قطر و افغانستان در این نمایشگاه، خبرساز شد.
خلوت ترین سالن نمایشگاه
حضور بی فروغ شرکتهای دولتی در نمایشگاه الکامپ در حالی بود که یک سالن با تمام امکانات به صورت رایگان در اختیار دستگاههای دولتی قرار گرفته بود اما نفرات فنی این دستگاهها در غرفه حضور داشتند و هیچ دستگاهی میز خدمت برای پاسخگویی به مردم نداشته و سرویسی ارائه نمیکرد.
سالن دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ امسال با سال گذشته تفاوت خاصی نداشت. هیچ سرویس جدیدی در این سالن ارائه نشد. خلوت ترین سالن نمایشگاه بود و دستگاههای دولتی با سابقه چندساله حضور در الکامپ، جذابیتی برای مردم نداشتند.
دستگاههایی مانند ثبت احوال، ثبت اسناد، امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت، خدماتی که برای مردم کاربردی و ملموس هستند را مانند ثبت نام کارت هوشمند، خدمات بیمه تأمین اجتماعی و سرویسهای مالیاتی، ارائه نکردند.
معدود طرحها و اپلیکیشنهایی که در این سالن عرضه شد نیز برای مردم قابل لمس نبود. برای مثال نرم افزار پلیس یار که توسط نیروی انتظامی ارائه شد، قابلیت ثبت نام نداشت.
این انتقاد نیز از مسئولان برگزاری نمایشگاه بود که چرا همه غرفههای دولت الکترونیک در یک سالن مستقر شده و حالت ایزوله داشته و مانند سایر شرکتها در کل نمایشگاه حاضر نبودند.
انتقاد دیگری که به حضور دولت در الکامپ امسال وارد است به عدم یکپارچگی ارائه خدمات الکترونیک باز میگردد. به نحوی که برای مثال حتی برای اطلاع رسانی از خدمات یکپارچه دولت نیز سرویسهای بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان در کنار یکدیگر قرار نگرفتند.
در این میان کارگاههای برگزار شده در غرفههای دستگاههای دولتی با کمترین اطلاع رسانی و کمترین جذابیت ممکن برگزار شد.
بازار داغ تفاهمنامه ها
در بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ اما بازار امضای تفاهم نامه میان دستگاههای دولتی داغ بود و از دیگر اتفاقات متفاوت امسال امضای تفاهم دستگاههای دولتی با بخش خصوصی بود.
در این نمایشگاه با هدف هوشمندسازی ارتباطات اورژانس، سازمان اورژانس کشور و مرکز مدیریت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تفاهم کردند.
همچنین با تفاهم سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مپنا، امنیت شبکه نیروگاهی کشور تأمین شد. از سوی دیگر سازمان نصر و شرکت سهامی نمایشگاهها برای اختصاص سالن استارت آپ ها به تمام رویدادهای نمایشگاهی سال، تفاهمنامه امضا کردند.
وزارتخانههای کار و اقتصاد نیز به منظور گسترش همکاریهای مشترک و در راستای بهبود سیاستگذاری برنامه ریزی در زمینه تبادل داده و اطلاعات، تفاهم نامه کردند.
تفاهم وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش با هدف هوشمندسازی مدارس انجام شد تا در پایان سال ۹۸ تمامی مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
سازمان نظام صنفی رایانهای و مرکز ملی فضای مجازی نیز برای تحقق اقتصاد دیجیتال تفاهم نامه منعقد کردند.
از سوی دیگر با امضای تفاهم نامه میان سازمان نصر و معاونت علمی مقرر شد تا ۳ صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر استانی در کشور راه اندازی شود.
سازمان نظام صنفی رایانهای با سازمان فاوای شهرداری نیز تفاهمنامه همکاری امضا کرد و قرار شد که مذاکراتی انجام شود تا شهر آفتاب سال آینده میزبان نمایشگاه الکامپ باشد.
در همین حال سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و کانون نهادهای سرمایهگذاری برای کاهش ریسک سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی به تفاهم ۴ جانبه رسیدند.
تفاهمنامه سه جانبه میان قوه قضائیه، مرکز آمار و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دیگر تفاهمنامه های منعقد شده در الکامپ بود. براساس این تفاهمنامه قوه قضائیه با همکاری معاونت علمی و فناوری اولین شتابدهنده کسب و کارهای حوزه حقوقی را راهاندازی خواهد کرد. مرکز آمار نیز از نظر اطلاعاتی و بحث مجوزها این شتابدهنده را حمایت خواهد کرد.
تفاهمنامه همکاری میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان نظام صنفی رایانهای کشور نیز در جهت توسعه کاربردهای تجارت الکترونیک امضا شد.
منبع: شعار سال